Zweten mag, geuren niet - Krant van West-Vlaanderen

Zweten mag, geuren niet - Krant van West-Vlaanderen

ZWETEN MAG, SLECHT GEUREN NIET


De markt van de verzorgingsproducten heeft er een nieuwkomer bij: de deozeep Oy pakt definitief vervelende geurtjes aan en behoudt het natuurlijke zweetproces. Achter de innovatie gaat de leperse apotheker Inge Louf schuil, en daarvoor werd ze zopas uitgeroepen tot finaliste voor 'De belofte' voor West-Vlaanderen, een zoektocht naar vrouwelijk ondernemerstalent georganiseerd door Markant vzw, Unizo en het Agentschap Innoveren en Ondernemen.
Als apotheker is Inge Louf haar hele leven lang al gefascineerd door de wetenschappelijke kant van haar job en door de formules achter elk product. De herinneringen aan de onaangename geur van sportschoenen tijdens de kindertijd van haar zonen en aan haar eigen bloesjes die in stresssituaties niet altijd fris bleven, brachten haar op de idee om een formule te ontwikkelen die komaf maakt met
en sloeg aan net experimenteren in naar eigen minilabo. Vier jaar en 271 pogingen later vond ze de perfecte formule-een formule die zweetgeuren weert zonder het natuurlijke zweetproces in het gedrang te brengen, ecologisch verantwoord en veilig voor de gebruiker.
"Ik heb vooral lang gezocht naar een manier om het product watervrij te ontwikkelen", vertelt Inge. "Een gewone douchezeep bevat algauw tot 70% water. Dat wilde ik absoluut vermijden, omdat ik meteen ook een ecologisch verantwoord product wilde voorstellen. Ik zocht en vond een manier om de vochtregulerende glycerine te vermengen met de olie die zorgt voor de aanhechting op de huid, waardoor de zeep optimaal haar werk kan doen tijdens de inwerktijd."
Het product dat de naam Oy Deo Wash meekreeg naar het Noorse woord voor eiland, wat verwijst naar zuiverheid en frisheid is geen zweetremmer volgens Inge. "Het belemmert het natuurlijke zweetproces niet. Want leert om onze temperatuur in balans te houden en afvalstoffen af te voeren. Maar het is ook geen deo, want een deo doet niets meer dan onfrisse geuren maskeren. Het product dat ik ontwikkelde noem ik een deozeep. Het werkt in op de bacteriën die verantwoordelijk zijn voor het ontstaan van slechte geuren, vooral dan in huidplooien als de oksels, de lies of tussen de tenen, plekken waar bacteriën zich net door de warmte sneller ontwikkelen. Op die manier wordt de geur geneutraliseerd in plaats van gecamoufleerd. Het gebruik van onze scrub bevordert de werking van de zeep nog."
Voor Inge betekende haar uitvinding meteen ook dat ze zich als startend onderneemster een weg moest zoeken: "Ik voel de me aanvankelijk dikwijls een 'one woman army, want je bent plots verantwoordelijk voor zowel financiën, business- plan, strategie, marketing en verkoop." Intussen heeft ze samen met haar zonen Gauthier en Gaetan het familiebedrijf Laboratoires Pi Care opgericht; zij staan haar bij voor de administratie, distributie en promotie van het product. Ze hebben gezien hoe het ontstaan is, hoe hard ik eraan gewerkt heb en ondervonden zelf dat het werkt. Dat ze hier hun nochtans beloftevolle jobs in andere firma's voor opgaven, bewijst hoezeer ze achter me staan en volledig in ons product geloven." O

OY
"Na vier jaar en
271 pogingen kwam ik eindelijk tot een
geslaagde deozeep"

UITGETEST


Wij testten Oy Deo Wash uit. Het product is gemakkelijk te gebruiken. Je brengt elke ochtend gewoon een nootje product aan op de droge, nog ongewassen huid van je oksels, tussen je tenen of waar je last hebt van kwalijke geurtjes. Na een minuutje inwerken was je het product af met water. De eerste week gebruik je de deozeep best nog samen met een deo, nadien is deo overbodig. Ons proefkonijn evalueert Oy als gebruiksvriendelijk. Gewoon je ochtendritueel even herbekijken, een minuutje is zo ingelast. Bijvoorbeeld net voor je onder de douche stapt. Het product biedt in normale omstandigheden - bij ons proefkonijn een dag op de schoolbanken of een rustige stagedag in een woonzorgcentrum-wel degelijk een dag lang weerstand aan slechte geuren. Bij sportieve inspanningen en in stresssituaties blijkt alsnog een geurtje te ontstaan. Dat is volgens Inge bij 2% van de proefpersonen het geval: "Ik heb het product vooraf uitgebreid laten testen door proef- personen. Slechts bij een heel kleine minderheid was een iets langere inloopperiode nodig, of had de proefpersoon in extreme stresssituaties alsnog een deo nodig. Maar ook dat probleem verdween bij deze minderheid na langer volgehouden gebruik van de Deo Wash. Ik raad in die gevallen wel aan om het product in de opstartfase twee keer per dag toe te passen, 's ochtends en voor het slapengaan."
De Oy Deo Wash (200 ml) wordt verdeeld via apothekers en kost 24,60 euro. Bij normaal gebruik gaat een tube drie tot vier maanden mee.
Inge Louf met zonen Gauthier Robyn (links) en Gaëtan Robyn, die haar niet alleen inspireerden. maar met wie ze nu ook samenwerkt.

Terug naar blog